Saturday, August 20, 2011

Resipi Biskut Mazola

Agk lame x meng-update blogku ini.
Tp rasenye xla lame mn pon kan. Hehehe.
Kali ni aku nk share cite psl projek thnn aku sblm raye.
Ape lg klu bkn bikin biskut raye!!!
Biskut 1st yg aku wat adlh biskut peberet abahku tsyg.
Tiap thn asek mkn kt umah org.
So thn ni aku siang2 ckp kt mak aku nk watkan. Xyah beli.
So start Rabu lps aku mule wat keje2 membikin biskut raye...
Wpon ni kali pertama aku wat Biskut Mazola..
Tp hasilnye.. Alhamdulillah. Sdp & lembut kata abahku!
Jom layan resipi dia jom. Tp aku lupe sumber dr mn resipi ini.
Meh ler amik resipi sambil2 tgk hasil air tgnku itu. Hehehe.

Bulat2 biskut ini. Hehehe.

Okla kot ek. Not bad. TQ kpd asikku Lini yg trn pdg membantu! Tp atas dia aku malas nk ltk kacang tumbuk kasar spt resipi asal. Sapu kuning telur saje.

Kcg lbh kurg 800 gram dptla byk nih...

Resipi Biskut Mazola

Bahan-Bahan:

• 1 cawan minyak mazola
• 1 ½ cawan tepung gandum (diayak )
• ½ cawan tepung jagung
• ¾ cawan gula halus
• 1 cawan kacang tumbuk
• 1 sudu teh essen vanilla
• (untuk mendapatkan hasil kacang tumbuk, kacang tanah hendaklah digoreng tanpa minyak dan dibuang kulitnya serta ditumbuk / dikisar.

Bahan Untuk hiasan
• Kuning telur untuk hiasan
• Kacang tumbuk kasar secukupnya

Cara-Cara:

1. Campurkan kesemua bahan di atas kecuali minyak. Kemudian gaulkan hingga sebati
2. Masukkan minyak Mazola sedikit demi sedikit sambil uli adunan hingga menjadi doh. ( masukkan minyak sedikit demi sedikit )
3. Ambil doh sedikit dan bentukkan menjadi bebola kecil.
4. Letakkan doh tadi di atas dulang pembakar. Lakukan sehingga habis adunan.
5. Sapu bahagian atas dengan kuning telur.
6. Taburkan kacang tumbuk kasar pada permukaan atasnya.
7. Kemudian bakar selama 20 minit pada suhu 180°C.
8. Setelah masak angkat dan biarkan sejuk seketika sebelum simpan di dalam bekas kedap udara.

No comments:

Post a Comment

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails