Friday, July 29, 2011

Resipi Sambal Tempoyak Daun Kayu

 Hai sume..
Dh lame gak rase x share cite kan.
So kali ni nk gtau..
Kemarin aku ade try 1 masakan yg berasaskn tempoyak.
Tu pon sbb Abi ade request nk mkn sambal tempoyak.
Dan kbtln ade stok tempoyak fresh bwk dr kg Ahad pas.
So blk keje trus aku crk bhn2 utk wat sambal tempoyak tuh.
Ikotkn Abi nk sambal bese jer.. Tp sbb dh nk pose aku rase cam nk wat something yg aku xpnh wat.
So aku decide utk wat Sambal Daun Kayu Tempoyak.
Setau aku, resipi ni asal dr Nogori 9...
Mak mertua aku salu gak wat mskn nih.
Tu yg menu ni menjadi kegilaan di sane. Hehehe. (Boleh kegilaan???).
Dan yg plg penting..
AKU TAK MKN TEMPOYAK..!!!!!! (Msk ok. Mkn lom tingin lg..).
Jom tgk hasil mskn aku kali nih..


Sblm mule msk. Ni bhn2 yg aku dptkn.

Dh siap dh. 1 umh bau tempoyak.

Gmbr agk xcun kot ek sbb kamera murah je kan... Tp not bad.

Selesai msk aku ade rase. Sdp gak!
So sok ari nye aku tapaukn utk Abi wat g keje.
Siap bgn awl nk msk nasik ngan grg telur!
Plr pntg.. Kicap pon aku tapaukn! Hahaha...
Abi hantu kicap!!!!!!!
Blk keje Abi ade gtau.
Kwn2 dia yg mkn ckp rase ok. Sdp!
Cume....... Ade cumenye gak tuh...
Abi ckp kwn dia yg org nogori gtau..
Kurg podas! Dan sayur kna potong lebih halus. Tu jer. Yg lain sume ok.
Wah.. Kirenye aku lulus lah ek msk mskn nih.. Hahaha.
Kwn Abi yg xmkn tempoyak pon siap rase. Dia kate sdp!
Siap nk mtk.. Tp Abi ckp.. Dh abisss... Sian yer..
So aku explain kt Abi..
Yg kurg pds tu sbb mmg aku kurgkn cili api dia.. (Wpon aku dh standby awl2 beli cili byk.. ).
Sbb, aku nk bg pd mak. Mak aku xleh mkn pds sket pon.
So knala kurgkn cili api tu kan.. Tp stil rase pds sket gak..
Yg sayur potong xhalus tuh..
Ptg tuh aku dh potong halus.. Pd permulaan.
Bile rase cam lmbt.. Nk tau pe aku wat??
Aku amik sume, aku potong bsr2! Haa.. Cpt sket siapnyee.. Hehehe. (Sbb ape? Sbb malas..).
Tp tu sume xpenting.. Yg penting tempoyak yg ade tu xterbuang begitu saje..
Nk try x? Jom tgk cane nk wat..

 Bahan- Bahan (utk seisi keluarga)
  • 1 ikat pucuk ubi **
  • 8 batang serai ** (Nak kurgkn sket pon xpe)
  • 5 helai daun kunyit **- Seeloknya pucuk muda, sebab lembut
  • 10 helai daun pucuk kaduk **- Kalau daun ni tak ada pun tak apalahhh.. Cuma tak dapatlah ikut resipi yg realnye. Aku xgna pon sbb xtau crk mane.
  • 15 helai pucuk labu **-Kalau daun ni tak ada pun takpe jgk.
  • 500 gm tempoyak (Nak lagi sedap guna tempoyak yg masih baru) -K uantiti tempoyak bleh agak2 byk mana. Lagi byk tempoyak, lagi pekat & lazat
  • 200 gm cili api kampung-Nak bagi kaw2 pdsnye. Ni baru ikut resipi asal. Nak kurangkan pun bleh. Ikut citarasa cam aku xnk pds!
  • 100 gm ikan bilis (Aku blend separuh ksr biar rase lmk)
  • 4 papan petai - dibuang kulit & dibelah dua
  • 300gm udang - saiz sederhana
  • 1 inci kunyit hidup
  • garam secukup rasa
  • gula secukup rasa 
  • santan 1 1/2 biji kelapa
  • 2-3 biji cili merah - Dihiris2 atau dibelah dua je.
 Cara-Cara
  1. Tumbuk cili api bsama kunyit idup & garam dalam lesung, hingga lumat, ketepikan. (Aku blend jer sbb malas).
  2. Hiris serai halus2, kemudian tumbuk dalam lesung separuh hancur je. (Aku blend jgk). Then hiris semua sayuran bertanda ** halus2 mcm nak buat bunga rampai tu. Untuk pucuk ubi pula, bila dah hiris, basuh dan ramas dgn garam kasar, utk hilangkan lendir dan air hijau daun ni. Tp x nak buat pun xpe.
  3. Basuh udang & buang kepala (Aku buang sume kulit, sng mase mkn xyah nk buang2 kulit lg).
  4. Panaskan kuali (guna kuali lebih sesuai). Masukkan cili padi&  udang. Kacau & kecutkan udang hingga air udang kering. Lepas tu masukkan petai. Kacau dan biar lebih kurang 1 minit.
  5. Masukkan plak santan. Masak sehingga santan hampir masak dan mendidih then baru masukkan sayur - sayuran yang telah dihiris tadi dan juga ikan bilis. Masak sayur hingga masak. Tp jgn plak sayur tu sampai lembik.
  6. Masukkan plak tempoyak dan cili merah yg telah dihiris. Kacau sebati dan masak hingga rasa santan dan tempoyak tu sebati. Agak2 dalam 3 - 4 minit. Tambahkan gula secukup rasa. Time ni test lah rasa masin tu cukup ke x. Kalau x cukup tambah garam lagi. Kacau sebati, dan siap untuk dihidangkan.

    Ok. Slmt mencube!!!!!!

Thursday, July 21, 2011

Untuk Bacaan Suami Isteri

Mengikut Pendapat Ulama

Iman Shafie berpendapat, ada tiga malam dalam seminggu hukumnya sunnat membuat seks (jimak) dengan isteri. Malam-malam itu ialah Jumaat, Isnin dan Khamis.

Tidak menjadi kesalahan melakukan seks setiap malam, tetapi dikhuatiri zakar dan buah pinggang akan menanggung risiko yang berat, terpaksa bekerja setiap hari. Berilah ruang untuk rehat kepada tenaga batin - pendapat Dr Nik

Nabi berpesan: ” Sekiranya kamu merasa akan turunnya mani, janganlah cepat-cepat kamu mencabut zakarmu. Biarkan dahulu sehingga isteri kamu juga turut sama turunnya mani. Ini kerana pada saat itulah terletaknya punca kenikmatan yang amat sangat bagi pasangan suami isteri yang berjimak.”

[Jauhilah ZINA kerana zina itu membawa malapetaka kepada semua manusia. Ia dapat memusnahkan lelaki dan perempuan, Senang mendapat jangkitan gonorrhoea, siflis , herpes atau HIV]

Seks Yang Sempurna & Memuaskan

Seks aadalah satu-satunya keperluan lelaki yang tidak boleh di perolehi diluar rumah (berzina). Setiap lelaki inginkan seorang isteri memberi layanan first class terhadap seks.

Kenapa harus suami ‘makan yang haram’ diluar, padahal dirumah ada yang halal ?

Seorang kawan saya menjawab:. ” Dirumah isteri tidak pandai melayan nafsu seks suami !”

Sambil selamba seorang kawan lagi berkata,” Kenapa perempuan Siam lebih pandai melayani nafsu seks lelaki ? dan mereka lebih bagus dan faham kehendak lelaki !”

PESANAN UNTUK ISTERI

Apakah wanita Melayu tidak pandai ? Atau pun, apakah isteri kita tidak pandai ‘ buat seks’ ?

Semuanya itu adalah alasan semata-mata.

Seandainya perempuan Melayu atau isteri kita di rumah pandai melayani kehendak suaminya, saya rasa kehebatan dan kehangatan wanita Melayu akan tersohor dan mengasyikkan.

Disini saya ingin perturunkan beberapa petua yang harus dibaca dan diamalkan oleh setiap orang yang bergelar - wanita Melayu, Isteri dan Perempuan.

Dir umah makan malam lebih awal 1 atau 2 jam sebelum setubuh.

No.1: Siapkan Diri anda sekurang-kurangnya satu jam sebelum hubungan kelamin dengan mandi,berus gigi, cuci mulut dan cuci faraj dan pakai pakaian seksi yang nipis dan menghairahkan serta pakai sedikit bauan halus dan lembut .

No 2: Goda Suami: Godalah suami anda sebaik mungkin dengan duduk disini suami. Jika suami kelihatan malas, usik dia sehingga menaikkan berahi dengan aksi-aski menarik anda, katakan;’ kononnya seperti perempuan siam’. Apa salahnya kan ini suami anda yang sah dan perkara yang anda lakukan ini adalah halal dan sunnat !

No.3: Jangan sekali-kali menanti pelukan suami anda. Anda adalah seorang isteri, seorang wanita yang harus mengoda suami anda. Anda harus memberi semua yang terbaik yang ada pada diri anda untuk suami anda, anda mahu suami sentiasa ingat dan sayangkan anda.

Nah ! lakukan apa saja yang anda fikir dapat mengoda suami anda, lakukan sekarang, jangan biarkan perempuan lain mengodakan suami anda !

Jangan malu, Jangan takut dan jangan Malas. Itu semua adalah nasihat syaitan.

Kalau dia masih duduk di kerusi, anda himpitkan diri anda dekat-dekat dia, usik si ‘ anu’ dia, kalau dia angkat tangan anda ketepi, anda himpitkan dia kuat-kuat, jika dia masih tidak respon, bisikkan pelahan-lahan ditelinganya untuk ke kamar, lihat TV di kamar dan jika dia masih gagal untuk bangun, pelahan-lahan tarikkan tangannya dan letakkan tangannya ke’anu’ anda.

Tidak dinafikan ada lelaki liat ‘buat seks’ dengan isteri namun anda harus bersabar, kerana kadang-kadang ’suami’ anda ini sememangnya ‘tidak ganas’ dan ‘dianggap ’suami berjurus’ [civic] - bersabarlah.

PESANAN UNTUK SUAMI

Cara Yang sesuai Untuk Jimak Isteri

Setiap kali melakukan hubungan badan dengan suami-isteri beberapa adab harus diikuti: (Jangan mengharamkan yang halal dan jangan menghalalkan yang haram)

Pesanan Untuk Kedua-dua Suami Isteri
Sebelum , Sewaktu dan Selepas Jimak

Fakta No.1
- Bersopan santun
- Isteri pakailah pakaian nipis, supaya nampak ghairah.
- Pakailah bau-bauan yang lembut.
- Jika ada, musik yang lembut dan halus memang digalakkan.

Fakta No. 2
Ada hadith menyatakan bahawa Rasullullah SAW sendiri mandi bersama dengan Siti Aisyah ra. Kenapa tidak anda! Bercumbu-cumbuan sebelum jimak adalah digalakkan.

Fakta No.3
Bila sudah kemuncak, masukkan zakar pelahan-lahan kedalam faraj dan layarilah nikmat yang Tuhan anugerahkan kepada kita dengan baik dan sopan.

Jangan sekali-kali gopoh-gapah dalam melakukan hubungan badan, kerana ini akan menyebabkan cepat terpancutnya air mani atau dikenali sebagai pancutan pramasa.

Kalau anda pelahankan sedikit seni tusukan zakar, maka anda dapati, anda dapat bertahan lebih lama dalam melayari hubungan batin dengan isteri anda dengan baik dan sempurna.

Sekiranya anda terlampau cepat keluar air mani atau pancutan pramasa, maka kita ada ubat untuk mengatasinya. Jangan risau, ikhtiarlah segera, jangan menunggu.

Fakta No4

Sekiranya air mani sudah terpancut, JANGAN sekali-kali biarkan isteri anda terkapai-kapai dan kecewa kerana kebiasaannya orang perempuan memang payah untuk sampai kemuncak syahwat.

Maka rangsanglah isteri anda sehingga beliau mencapai kepuasan.

Jangan sekali-kali terus tidur selepas jimak. Ini satu cara yang salah!

Fakta No.5

Tukarlah posisi berjimak, agar anda merasa kenikmatan yang lebih. Kadang-kadang jika anda melakukan posisi yang sama sahaja, kenikmatan seks anda mungkin akan menurun, dan anda tidak menghayati betul-betul sunnah Rasullullah, dimana beliau menyatakan bahawa ‘isteri kamu itu diibaratkan sebagai taman, maka gaulilah ia sebaik mungkin’

Fakta ke 6

Gaulilah isteri kamu secara sopan, isteri kamu bukanlah pelacur yang harus dibuat bermacam-macam karenah kamu yang kurang sopan. Baikilah tingkah laku kamu secara sopan dan lemah lembut.

Again


Sbnrnye xde menda pon nk cite.
Pic kt atas?
Oh.. Bosankn tgk pic yg same?
Kot ade yg kate ngengade jer asek cite menda yg same..
Xder apepon... Bkn pic aku amik pon.
Jas amik google kt tenet aje.
Olhkrn aku minum susu Nestle Omega Plus tuh..
So nk x nk aku kna gak wat test klu ade kelewatan kejadian blnn itu..
Coz klu peknen xleh minum susu tuh..
So keputusannye arini slps aku lakukn test...
Spt yg tdpt di gmbr di atas.. -ve!
So dat mean lom rezeki...
Sgl yg berlaku ketentuan Allah.
Jd aku redha jer.. Tidak perlu pening2 memikirkn pkra2 spt ini.
Kpd yg asek duk bertanya soklan yg same tuh.. Nk gtau nih..
AKU TIDAK MERANCANG OK!!!
Sekian hrp maklum... Hehehe.

Friday, July 15, 2011

Epy 4th Besday Princess...

13 Julai 2011, Rabu...
Adlh ulgthn kelahiran puteriku, Nur Azyan Najla..
Cpt sgguh mase berlalu..
4 thn sudah usianya..
Alhamdulillah Ya Allah...
Krn Kau memberiku peluang memiliki seorg Nur Azyan Najla di dlm hdpku..
Aku berdoa smg bile bsr nnt.. Dia akn menjadi seorg anak yg solehah.
Insyaallah Taala.
Sempena besday Najla yg ke 4 thn ni kan..
Aku dh ckp awl2 kt Abi nk wat kt umh jer..
6 thn.. 6 thn kami duduk di umh yg kami tinggal skrg..
Tp lom skali pon aku smbt besday Najla di umh sendiri..
Hehehe.. Knp???
Bkn kedekut xbg sape2 dtg umh..
Tp sbb.. Sdra mara sume area umh mak aku..
So adlh 2x kami smbt besday Najla kt umh mak aku.
Selebihnya Abi smbt di luar. Ajk fmly aku kua mkn..
Thn ni.. Smbt kt umh sendiri..
Wpon umh kecik sekangkang kera.. Puasati la..
Tu lah umh tmpt kami berteduh dr ujan pns... Hehehe..
Maaf krn mjls hy kecil2an..
Kwn2 jgk x djmpt.. Krn ape?
Krn aku xmampu utk myiapkn juadah mknn utk org yg ramai..
Olhkrn mjls jth ari Rabu.. Aku bekerja.. Abi pon keje..
Jd agk klm kbt aku myediakan juadah..
Tu pon dgn bantuan sorg sepupu.. Msh jgk klm kbt..
Jdnyer xdptla jmpt kwn2.. Hrp maaf yer sume..
Pd mjls tu aku hy wat mknn yg simple.. Nasi Ayam..
Sbb nasik sng nk msk.. Ayam aku perap awl & blk keje trus grg.
Klm kbt sbb blk keje dh lmbt.. Kol 6 ptg..
Agk huru hara aku di dapur..
Sebbek aku cekap.. (Pasan x aku?).
Jd smpt la siap sblm kol 8 mlm.. Dgn bantuan sepupu yg tlg grg ayam saje!
Lain2 juadah mak ngan adik tlg sponsor sket..
Olhkrn besday Najla & anak buahku, Danial bersebelahan  tarikh..
So aku & adik tapau wat mjls same2.. Jimat blnja! Hahaha.
Jom tgk gmbr.. Gmbr agk xcun sbb kmra pon bkn canggihkan...


Serba serbi simple juadah yg ade..

Hy sdra mara jer yg ader..

Mama Jie & adik Iman pon ader!

My luvly femili..

Makan time..

Sian abah xcht.. TQ abah bg duit kt cucunye sbg hadiah. Hehehe..

Kalau nk tgk gmbr yg lenlain.. Jas bkk FB aku jer ok..
Aperpon.. Wpon agk pnt ngan mjls yg tergesa2..
Alhamdulillah ianya bjln ngan lancar..
Trm ksh kpd Abi Najla yg menyeponsor mjls ini..
Nk tau hadiah dr Umi???

Umi suke pillow ni.. So cute...
Dari Abi lak..

Yg ni lak Najla yg request kt Abi.. Suke dia dpt khemah nih..

Friday, July 1, 2011

Beribu Sesalan

Ku susuri malam ini
Yang tidak berbintang sunyi sepi
Juga rembulan dah menghilang
Dalam kelam ku sendiri

Ku mencari hembus bayu
Yang selalu berbisik madah rindu
Kini membisu dalam sayu
Tidak ku temu suaramu
Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu
Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini diiringi
Kisah janji dimungkiri lagi
Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini
Diiringi
Kisah janji
Dimungkiri
Dimungkiri

Sia-sia ku
Mencintaimu
Setia padamu
Percayakanmu
Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku
Dihiris pilu

Sia-siaku
Mencintaimu
Setia padamu
Percayakanmu
Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku
Dihiris pilu
Beribu sesalanku

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails