Thursday, November 26, 2009

Kek Pelangi Cintaku

Olhkrn sok raye aji aku pon merajinkan diri wat kek. Aku nmkn kek yg aku wat ni 'Kek Pelangi Cintaku', amcm ok x? Sukati aku la kan nk ltk nm per pon, kek ni aku yg wat. Huhuhu! Resipi ni aku amek kt internet plus resipi sendiri Then aku mtk tlg adik aku snap gmbr aku! Hahaha.. Pastu mtk tlg dia tlg2 kacau sket, aku kepenatan pas msk2 utk raye sok. Bahan2 nk wat kek ni spt berikut:

1) 2 cwn buttercup/marjerin
2) 1 1/2 cwn gula icing
3) 5 biji telur
4) 1 teh camca esen vanilla
5) 2 cwn tepung naik sendiri
6) pewarna merah & hijau

Cara2 membuat spt d bwh:

 
Pukul buttercup/marjerin & gula icing sampai kembang

Pastu masukkan secamca teh esen vanilla

Masukkan telur sebiji demi sebiji & kacau sebati

Pastu masukkan tepung sikit demi sikit, kacau rata

Bila adunan dh sama rata bahagikn kpd 3 bhgn, warna merah, hijau & warna asal

Lapiskn 1 demi 1 warna mengikut cara yg kite suka then bakar dlm oven dlm 30-45min bersuhu 180 darjah celcius

Dh siap kek aku nie... Cantikkn???? Hehehe.
 
Siap dihidang.. Silakan jamah... ;)

Selamat mencuba kay! Dh pnt nk msuk tdo... Gd Nite all....

Wednesday, November 25, 2009

SURATAN

Segar di ingatan
Sejarah luka yang berlaku
Terpahat kenangan
Cerita cinta ku pada mu
Tiada duanya
Biar berjuta tidak sama
Indahnya cinta mu
Setulus budi mu pada ku

Telah ku terima
Suratan takdir Yang Esa
Cinta manusia
Suka dan duka di tangannya
Sedalam renungan
Moga terjawab persoalan
Apakah salah ku
Di mana silap mu

Sudah lumrah kehidupan
Tidak lepas kesalahan
Cinta yang menjadi korban... kesilapan

Saat yang silih berlalu
Masa tak akan kembali
Semua telah berlaku kita insafi

Maafkanlah sayang
Segala kesilapan ku
Tidak terniat sekali melukai dirimu
Ku pohonkan doa
Semoga kau berbahagia
Tempoh hidup ini
Jalanan berduri
Nama mu biarkan abadi... di sini

Mudah-mudahan bersama
Keadaan yang berbeza
Di alam cinta yang kekal... selamanya

Sunday, November 22, 2009

Resipi arwah nenek

Salam.. Arini aku nk cite ttg resipi bihun goreng yg aku pelajari dr arwah nenek. Nenek meninggal pd 17/12/2005, sblm smpt nenek tgk aku naik pelamin. Sedih gak walhal arwah nenek yg nk sgt tgk aku kawen. Dh ajal kan, redha jela..
Arini gak fmly belah mak wat tahlil arwah utk atuk & nenek. Wat kt umh mkck kt Rantau Pnjg Klang pas Zhr. So adik beradik mak ditugaskan utk membawak mknn stp sorg. Kire 'potluck' ler nih. Nk citenye, mak suh aku mskkn bihun goreng. Pg td pas siap2 kms umh, abh amek aku. Smpai2 jer umh mak aku trus jalankn operasi memasak! Ala2 chef nie.. Tp 2la, crk apron lak xjmp. Huh, dh xnmpk cam chef la lagu nie.. Hehehe. Tb2 aku dpt idea utk msk bihun ala2 arwah nenek style! Ramadhan t'akhir sblm nenek meninggal, aku smpt tgk nenek msk bihun goreng. Aku perhatikn jer smbil2 aku ty itu ini. Bihun nenek mmg class.... Sdp sgt 2 yg aku nk sgt tau cane nenek wat. Sempat gak aku bljr.
So hslnyer, arini aku praktikkan aper yg aku pelajari dr nenek. Cuma aku tmbh2 sket bhn2 len agr nmpk moden sket hahaha! Cani dh xsm la ngn resipi nenekkn.. Tp xper sdpnyer msh sm... Hahaha (cam org msuk bakul agkt sndri ek). Tp siyes, mmg sdp. Bl aku rindukn nenek aku akn igt bihun nenek yg dlu salu aku mkn. Nenek rjn msk bihun. Skrg hy kngn sj yg tggal.. Ha, ni bhn2 yg aku gna utk wat bihun goreng:

1) bihun sebungkus (rendamkn @ curah air pns pon xper)
2) bwg merah
3) bawang putih
4) cili api
5) ikan bilis
6) sedikit belacan
7) sedikit lada hitam (tumbuk)
8) udang basah (campur ayam ker sotong ker fishcake pon ok lg sdp)
9) sawi
10) taugeh
11) kicap kipas udang (manis)
12) sedikit sos tiram
13) daun sup

Cara memasak:
1) blend bawang, cili, ikan bilis & belacan
2) panaskn minyak, tumis bahan2 yg dh siap blend
3) masukkan lada hitam yg dh ditumbuk
4) masukkn kicap manis ikut suka kite, sos tiram pon ikut suke
5) masukkan udang @ ayam @ sotong @ fishcake
6) dh garing tumisan, masukkn bihun, gaulkan rata
7) masukkn sawi
8) agk bihun dh lembut masukkn taugeh
9) matikn api bl bihun dh msk, masukkn lak daun sup finally...

Siap dh... Rs lah keenakkn nyer!!! Slmt mencube!!!!!
Utk arwh nenek & atuk, smg aman d sana..
Al-fatihah.

Friday, November 20, 2009

Naaakkk....

lm dh aku nk tgk cite nie. dr awl tygn lg aku dh bg hint. puas aku ngecek ngn abi tp abi xmau gak bwk aku tgk.. sedih gak tp aku xla majuk ker per. aku ni mrh ker sedih ker aku diam jer xsuker bising2. bkn per, aku pon phm, abi mmg xlayan cite2 melayu. seingat aku, selama aku kawen dh 3 thn nie jrg skali aku tgk abi menonton cite melayu. ataupun sng ckp xpnh lgsg tgk kot.. tp yg bestnyer, abi xpnh luper belikan aku dvd cite2 yg xdpt aku tgk kt wyg.. pdhl aku xpnh mtk pon dibelikn.. mgkn xnk aku kempunan kot mcm cite bt belah bt bertangkup. hehehe! mgu pas aku tb2 trsa nk sgt tgk cite ni. wpon dh tau abi xkn nk pegi, aku nk try ajk gak. sj tgk nasib huhuhu. aku pon sms abi yg ms tu ngah kejela.. tp blsn msj abi len dr yg len pulak! eh, abi ckp ok. best3!! agk abi sian kt aku kot asal ajk jer xpnh dpt. tp kalo cite omputih, xpyh ajk, abi dlu yg ngajak! huh!!!! nk g mgu ni tp show time x ok. so abi plan g selasa ni, mlm kul 8.30 kt TGV Bkt Raja. yes... tq abi cyg... xsbr nie nk tgu!!!!! ilang dh kempunan. ihik...

Melly Oh Melly!!!!!

Dh lm dh minah nie syp jer. Igtkn dh kawen!!!! Tp sekian lm xdgr suara n xbjmp, br jap td Melly col. Tgk num mcm xknl, aku agkt jerla.. Nk ckp lak ngn Cik Zura. Ish, saper lak ni.. Erm, Melly rupernyer... Dh lm xbergelak ktwa ngn Melly. Pas borak2 sumer ktorg jnj nk jmp. Ms lum tau lg la. dlu ms kt kolej Melly ni la insan yg plg nakal skali (spesies ngn roomatenyer...hehehe). So arini aku rs sgt happy!!!! Igt gak Melly kt aku ngn kwn2. So Melly, cpt sket crk pakwe cpt ko naik pelamin!!!!! Go go Melly!!!!!

Wednesday, November 18, 2009

Mengandung Luar Rahim?

Ptg td aku trma sms drp besfren aku Fizah yg kt Tangkak. Dia gtau skrg dia kt Hospital Pantai br pas operate. Ruper2nyer dia mgndg luar rahim, br sebulan usia kndgn 2pon pas dia kencing berdarah, g cek kt klinik, scan doc gtau kndgn brda d luar rahim. Doc suh g hospital tkt rahim bengkak n pch. So b4 pch doc operate buang kndgn tu.. Sian dia. Fizah ckp skt sgt lbh dr skt bersalin nrml. Simpati pd Fizah. So aku pon crk artikel cne leh jd mgndg luar rahim. Tkt gak kan. Atlis kna amek tau.

Kehamilan luar rahim

Kehamilan bermula dengan telur yang disenyawakan. Telur ini dipanggil zigot. Lazimnya, zigot akan melekatkan dirinya sendiri ke lapisan uterus/rahim.
Bagaimanapun, dalam kes kandungan luar rahim atau di dalam istilah perubatannya dikenali sebagai kehamilan ektopik, zigot menyematkan dirinya di tempat lain (tertanam di luar rahim).
Menurut Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Pakar Putra, Batu Pahat, Johor, Dr. Chew Lay Boon, kandungan luar rahim merupakan satu komplikasi kehamilan di mana implantasi/penyematan sesuatu kandungan itu berlaku di luar ruang rahim.
‘‘Ia adalah sesuatu yang serius kerana boleh membawa maut, mengancam nyawa si ibu mahupun bayi yang dikandung, jika tidak dikesan dan diberikan rawatan awal.
‘‘Tiub fallopio – tiub yang membawa telur daripada ovari ke rahim merupakan tempat yang paling kerap berlakunya kandungan di luar rahim iaitu sekitar 98 peratus,’’ ujar beliau.
Kandungan luar rahim juga boleh berlaku di ovari, ligamen luas, kadangkala di ruang abdomen dan serviks/pangkal rahim yang boleh mengakibatkan berlakunya pendarahan vagina/faraj.
Seterusnya, pendarahan dalaman boleh terjadi jika tiub pecah menyebabkan sakit abdomen yang amat sangat.
Menurut Dr. Chew, insiden kandungan luar rahim telah meningkat di merata dunia sejak tiga dekad lalu. Kira-kira 1 peratus daripada semua kehamilan adalah kandungan luar rahim.
‘‘Ia menyebabkan 10 peratus kematian ibu mengandung dan merupakan penyebab utama kematian ibu mengandung di peringkat tiga bulan pertama (trimester pertama).
‘‘Secara umumnya, risiko kematian adalah dua daripada 1,000 kes kandungan luar rahim,’’ katanya.
*Tiub fallopio
Tiub fallopio kelihatan seperti paip berongga yang ditumbuhi oleh bulu-bulu kecil iaitu silia, pada dindingnya.
Silia ini bergerak seperti deruan ombak untuk menolak telur-telur ke dalam rahim. Tiub fallopio bolehlah dianggap seperti jalan raya utama untuk telur bergerak ke rahim.
Jika tiub tersebut tersumbat atau silia mengalami kerosakan, maka ini akan menggalakkan telur-telur tersebut terlekat dan tertanam pada dinding tiub.
‘‘Tiub fallopio tidak mempunyai ruang yang cukup untuk janin yang membesar. Kandungan luar rahim di kawasan ini tidak dapat menyokong janin untuk bertahan lama.
‘‘Dan akhirnya tiub fallopio itu akan pecah kerana uri janin itu akan menembusi dinding tiub.Ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman yang teruk dan membahayakan nyawa ibu.
“Kadangkala, kandungan di penghujung tiub fallopio (bahagian ampula) boleh berakhir dengan keguguran (keguguran tubal),’’ jelas Dr. Chew. sambil menambah, kandungan yang berlaku di ovari dan serviks juga berakhir dengan pendarahan dan kematian janin.
Untuk kandungan luar rahim yang berlaku di ruang abdomen pula, kadang-kadang ia boleh membesar sehingga hampir cukup bulan. Akan tetapi, ia sangat jarang berlaku.
Punca, faktor risiko
Beberapa kajian menunjukkan bahawa kebanyakan kes kehamilan ektopik ini dikaitkan dengan parut yang terjadi hasil daripada jangkitan pada tiub.
‘‘Telur yang disenyawakan mengambil masa kira-kira lima hari untuk bergerak di sepanjang tiub fallopio ke dalam ruang rahim di mana implantasi berlaku.
‘‘Sebarang faktor yang mengganggu atau melambatkan pergerakan telur tersebut di sepanjang tiub fallopio boleh menyebabkan kandungan luar rahim,’’ kata Dr. Chew.
Antara faktor-faktor risikonya termasuklah; Penyakit inflamatori/keradangan pelvik/pinggul (PID) – Sejarah susah hamil – pernah melalui pembedahan di bahagian pelvis/ pinggul terutama sekali pembedahan ke atas tiup fallopio – Pernah berlaku kandungan luar rahim di tiub fallopio. Risiko berlaku semula kandungan luar rahim adalah 10 peratus – Penghamilan/konsepsi/penyuburan bantuan terutama sekali dengan in-vitro fertilization (IVF).
Lain-lain termasuklah; Mengandung dengan alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUD). Alat dalam rahim sebenarnya mengurangkan risiko untuk kehamilan. Lima peratus kehamilan yang berlaku pada wanita yang menggunakan IUD berlaku di luar rahim – Kecacatan semula jadi pada tiub fallopio. Bagaimanapun, ramai wanita yang mengalami kandungan luar rahim tidak ada faktor risiko seperti di atas.
*Tanda-tanda klinikal
Pada mulanya, kehamilan ektopik mungkin kelihatan seperti kehamilan normal sahaja. Tanda dan gejala awalnya juga sama seperti kehamilan lain – tidak datang bulan, payudara terasa sakit apabila disentuh, lemah, loya dan muntah.
Biasanya, sakit perut dan pinggul menjadi petanda awal kehamilan luar rahim. Kandungan luar rahim, akui Dr. Chew, ada kalanya sukar dikesan disebabkan oleh tanda-tanda awalnya yang tidak ketara.
‘‘Biasanya presentasi klinikal berlaku antara lima hingga lapan minggu selepas haid yang terakhir. Tiga tanda yang biasa berlaku adalah sakit perut, lambat datang haid dan pendarahan melalui faraj.
‘‘Hampir 80 hingga 100 peratus pesakit kandungan luar rahim mengeluh kesakitan di perut, biasanya bahagian bawah. Dalam kes pendarahan teruk, seseorang itu boleh turut berasa sakit di bahu disebabkan oleh iritasi/kerengsaan darah ke atas saraf,’’ ujar beliau.
Tambahnya, ramai pesakit lambat datang haid antara dua hingga empat minggu. Akan tetapi, kira-kira 25 peratus kes tidak ada sejarah lambat datang bulan.
Pendarahan melalui faraj biasanya hanyalah sedikit. Tanda-tanda kehamilan seperti rasa mual, muntah dan sakit payudara berlaku pada sebilangan kecil pesakit.
Dalam kes pendarahan yang teruk ke dalam ruang abdomen pula, seseorang pesakit itu akan menunjukkan tanda-tanda seperti pitam, rasa pening dan sejuk, pucat serta tekanan darah rendah.
Pemeriksaan fizikal bergantung kepada sama ada kandungan luar rahim itu telah pecah atau sebaliknya. Sakit di bahagian perut ketika diperiksa merupakan tanda yang paling kerap berlaku.
Pemeriksaan pelvis pula menunjukkan rasa sakit ketika pelvik digerakkan. Saiz rahim biasanya normal atau sedikit membesar.
*Komplikasi, diagnosis
Komplikasi yang selalunya berlaku ialah pecah yang menyebabkan pendarahan dalaman. Keadaan ini boleh membawa kepada renjatan dan mungkin juga membawa maut.
Komplikasi lain ialah kemandulan yang berlaku kepada lebih 50 peratus wanita yang mempunyai sejarah mendapat kehamilan ektopik yang dirawat melalui pembedahan.
Sementara itu, ketepatan untuk diagnosis kandungan luar rahim berdasarkan presentasi klinikal hanyalah sekitar 50 peratus.
‘‘Jadi, intervensi yang berpatutan harus dilakukan berdasarkan indeks suspek yang tinggi. Ini bermakna, kemungkinan kandungan luar rahim mesti dikenal pasti apabila seseorang wanita yang masih subur mengeluh sakit perut dan lambat datang haid.
‘‘Ujian-ujian seperti ujian kencing untuk kehamilan (UPT), ujian darah untuk beta-human chorionic gonadotrophin (b-hCG) iaitu sejenis hormon yang dihasilkan oleh uri dan, pemeriksaan ultrasound telah banyak membantu untuk membuat diagnosis yang tepat,’’ terang Dr. Chew.
Ujian kencing dapat mengesan sama ada seseorang itu mengandung atau sebaliknya manakala pemeriksaan ultrasound terutamanya transvaginal (melalui faraj) dapat menunjukkan kandungan itu di dalam atau di luar rahim.
Untuk kes-kes tertentu di mana pesakit adalah stabil dan hamil kurang daripada enam minggu, ujian darah untuk b-hCG akan dilakukan setiap dua hari. Paras hormon ini bertambah dua kali ganda setiap dua hari untuk kandungan dalam rahim yang sihat.
‘‘Jika ia tidak bertambah atau berada pada paras yang lebih rendah daripada sepatutnya, kemungkinan seseorang itu mengalami kandungan luar rahim adalah tinggi,’’ katanya.
Untuk kes-kes tertentu, laparoskopi diperlukan bagi memastikan diagnosis. Walau bagaimanapun, hampir 3 peratus kandungan luar rahim masih tidak dapat dikesan.
*Rawatan
Dalam kebanyakan kes, rawatan adalah melalui pembedahan. Jika pesakit berada dalam keadaan renjatan, laparotomi mesti dilakukan secepat yang mungkin.
‘‘Keutamaannya adalah untuk memberhentikan pendarahan. Biasanya sebahagian daripada tiub fallopio tersebut akan dibuang (salpingektomi separa).
‘‘Bagi kandungan di tiub yang kecil dan belum pecah, pembedahan salpingostomi boleh dilakukan di mana janin dan uri dapat dikeluarkan tanpa membuang tiub fallopio berkenaan,’’ kata Dr. Chew.
Pembedahan juga boleh dilakukan melalui laparoskopi operative untuk pesakit yang stabil. Pembedahan membuang rahim (histerektomi) mungkin terpaksa dilakukan jika berlaku pendarahan yang tidak dikawal dalam kes kandungan di pangkal rahim.
Rawatan dengan ubat seperti methotrexate boleh diberikan untuk kes-kes tertentu sekiranya kandungan luar rahim kecil dan pesakit itu berada dalam keadaan stabil dan menepati beberapa kriteria ketat.
Kandungan akan datang?
Peluang untuk mengandung semula bergantung kepada keadaan tiub fallopio yang kini tinggal sebelah.
Jika tiub tersebut berada dalam keadaan yang baik, seseorang wanita itu mempunyai 50 peratus peluang untuk mengandung lagi. Pada masa yang sama, kemungkinan berulangnya kandungan luar rahim adalah 10 peratus.
Ini bermakna, seseorang wanita yang pernah mengalami kandungan luar rahim harus berjumpa doktor dari awal kehamilan setiap kali mengandung.
Saranan Dr. Chew: ‘‘Kebanyakan kes kandungan luar rahim tidak dapat dielakkan. Akan tetapi, kandungan di tiub fallopio dapat dicegah sekiranya keadaan yang menyebabkan kerosakan pada tiub fallopio seperti PID dapat dirawat awal.
‘‘Anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor jika hamil dan mengalami tanda-tanda mengandung luar rahim. Diagnosis dan rawatan awal dapat mengelakkan komplikasi teruk.’’

Monday, November 16, 2009

Mee Kari Aisah

Smlm aku ngn huby bwk Najla ronda2 Midvalley. 
Sj jer smbl2 crk bj tema utk Family Day. 
Dpt dh bj yg aku crk. Sehelai utk aku, sehelai utk huby n sehelai utk si tomelku Najla. 
Xkshla, jnji ijaukan... Wrn plhn mom in law. Kalu aku wrn biru la peberet. Hehehe. Blk tuh ktorg sggah umh Esah. Kwn aku yg br kwen xsmpai sbln lg. Dia suh dtg tgk umh ngn album kawen dia la tuh!!!! 
As pon ader. Dtg ngn somi n Afiq yg semakin bulat!!! 
Time mkn, bselera sgguh aku (ker sbb aku lapar????). 
MEE KARI daa.. Peberet gak tuh. Isi dlm kuah dia humangaih.. 
Byk gler!!!!! Kerang ader, udang ader, sutun ader..Cuma tang daging yg aku fail! Pe lg, aku pindhkn kt mgkuk huby!!!! 
Sowi B... Aku ni mmg xmkn daging. So huby la biase jd mgsa.
Dh sudah mkn tuh xlm ktorg pon blk. Dh kyg, pe lg... Blk ah!!!!!
Newey, tq Sah. Sdp ko msk (kalu ader telur rebus lg best!!!). 
Xrugi En Matol kawen ngn ko. Hahaha.
Tgk gmbr2 kt bwh nie, terliur aku!!!!!!!!


Agak2 lbh kurang cam ni lah mee kari Esah yg smlm aku mkn. Sdp sgt!!!!!!


Yg ni pon kot. Xamek gmbr mee Esah wat. Aku bg gmbr cth ajer yea Esah..

Saturday, November 14, 2009

Selamat Hari Lahir Sayang


Arini 14/11/2009, arini lah besday somi ksygn aku. Yg tsyg, yg terkaseh, yg terchinta... Sumer2la yg.. Aku tggu smpai 12 lbh utk wish besday. Somi aku men bdmntn mlm td. Xblk2. Smpai ngntuk aku. Sms tepat jam 12.00am dgr2 buyik msj hp dia.. Sah2 hp xbwk. udahnyer aku msuk titun!
12.17am br somiku blk. Tp mls dh nk wish. nntkn dia bkk msj dia taula aku dh wish. Dia dh siap mndi per sumer trus msuk bilik nek ats katil. Aku bkk mata sket tgk somi tuh.. Dia ckp "trm ksh Syg....". Aku pon hmm kan ajer. Dh ngntuk xlrt nk kua suara dh. Xlm tuh aku ngn somi pon hanyut dibuai mimpi.
Pg td pas Subuh cam biase aku siap2kn brg per Abi nk bwk g keje. Aku msukkan 3 bijik epal dlm beg, sepaket cereal then aku lari jap masuk bilik, masukkn pezen sorok2. Fuh slmt xnmpk! Hehehe. Terer gak aku nie.
Dlm kul 9 pg aku dh msuk opis aku trm msj dr Abi. Msjnya "Tq syg. Sok nk pakai bj nie. Pttla beg berat jer td...". Haa tulah msj dr somiku. Kan dh terbagitau u all... Hahaha. Yg ni jer, len2 Biarlah rahsia.. Bak lirik lagu Dato Ct tuh. sok nk kua g Midvalley. Somi ajk bli bj. Utk aku, dia & si tecik Najla. Tp kompom bj Najla yg byk Abi blikn. Aku py nk crk kaler ijau jer. Utk Fmly day hjh bln nie. Kt Jasin..
Kay la. Sng2 aku nulis lg. Otak xtau nk citer per lg. Aku kan pendiam, so xtau byk citer. Hahaha! (tau dek somi aku jeling jela dia...pendiam yea...). Selamat Hari Lahir Sygku.. Smg ksh syg kiter kkl wat slmanyer. Amin.

Utk somiku yg tersayang, lagu ini utkmu...

Wednesday, November 11, 2009

Aku, Kawan & Anak

Pg td lbh kurg kul 8 lbh Muazam htr sms "doakan wife ngn ank aku slmt, br msuk labor room...". Aku lak yg rs happy. Bkn per, sumer kwn2 dh ader anak, knala jga anak.. Skrg tgal tggu Uji lak deliver hjg bln Dis.. Arae kul 11 pg kot Muazam sms lg gtau, Sima dh slmt lhrkn bb boy. Boy lg! Sumer dpt bb boy. Anak aku jer gal. Xperla. Tggu Uji lak. Esah ader rzki coming soon yer Esah... Hehehe.

Kwn aku yg 1st skali bersalin si Kema a.k.a Maziatul Akmal. Duk jauh nun kt Kelate. Last jmp dia ms dia kawenla. Pastu dh xjmp dh. Anaknyer lelaki, nmnyer Muhammad Danish Amri. Lhr sm bln ngn Kema, 12/01/2007 kot. Xbaper igt la weh... Dh bsr sgt anaknyer nie. Tp msh lg sndiri.. (bl Danish nk ader adik eyh???).

Dlm bln March Saliza lak bersalin, 10/03/2007 xsilap. Pon bb boy. Jauh dh minah nie. tah bl nk jmp. Blk Klang msg2 ader hal. Anaknyer Adib Haikal pon dh beso. Kawen sm tarikh ngn as. Tp rzki dpt anak pd Saliza dlu..

Anak aku lak lahir 13/07/2007, pmpn. Diberi nm Nur Azyan Najla. Happy ms tuh Tuhan jer tau. Hilang skt bl tgk bb dpn mata. Skrg Najla pon dh 2 thn lbh. Adik? Mmm... Nt dlu la. Nk bg ksh syg dlu pd Najla. Lgpon sorg ni pon dh ribut!!!! Hahaha. Tp yg sbtolnya lum ader rzki.. Ader aku trma jer. (sempat lg kot tggu kwn2 len tmbh anak!). Hahaha.

Pastu Ila wife Nuar lak bersalin. Bb boy, lhr pd 09/09/2008. Nm nyer Muhammad Ammar Hakim. Comei bb Ila. Bsr sgt. Suker wat hal sndri. Ammar yg comel, gagah perkasa! Hehehe. Mcm muker ibu lah ammar. Ammar lmbt lg dpt adik. Ila bersalin caesar so doc nsht suh jarakkn..

21/10/2008 kwn aku yg kt Tangkak lak bersalin. Fiza orgnyer. Pon dpt bb boy gak. Muker cam umminyer. Lhr kt Hospital Muar. Dh bsr anak Fiza skrg. Pgil Awisy jer. Nm pnjg Muhammad Aniq Darwisy. Hehehe. Lm dh xjmp fiza. Last jmp ms Fiza br bersalin. Last tgk pic Fiza ngn Awisy ms tgk pic Daud kawen kt fb Bae. Fiza cam dh berisi sket. Sng ati la tuh!

As lak bersalin kt Shah Alam 30/05/2009. Dpt bb boy la gamaknyer. Isy.. Najla sorg jer heroin. Dh 5 bln anak as. Tmbm sgt. Myb coz nyusu bdn so bdn cpt naik. Kdg tgk cam muker As kdg cam muker Acop. Walidnyer yg bg nm Muhammad Afiq Safwan. Sdp x? Xsdp mrhkn walid yer Afiq.. Lm gak As tggu nk dpt anak pertama nih. Dkt 3 thn kot xsilap. Ader gak rzki tuhan bg wpon lmbt. Alhamdulillah. Bahgia idup dorg skrg dh jd Ummi ngn Walid.

Muazam so far bb dia plg muda. Lhr pg td la 11/11/2009. Sebbek bkn 14/11. Klau x sm besday ngn Uncle Emi la bb. Muhammad Adam Mu'min. Muazam yg sms gtau nm. Smg wife ngn anaknyer cpt cht.

Haa.. Tulah alkisah kwn2ku & anak memasing. Kpd uji & Esah nnt mtk2 dpt bb gal. najla ader geng! (leh mtk2 lak ek hehehe). TAMMAT.

Sunday, November 8, 2009

Tentang akukah?

APRIL
(Kajian 25 tahun Dr Fazilah Kamsah)


* Sangat aktif dan dinamik
=> Aktif gak lah! sumer bnd nk wat..
*
Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
=> Btol3x... Salu camtu la..
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
=> Alhamdulillah. Xcantik xper yg pntg cht tbuh bdn...
*
Punya daya mental yang sangat kuat.
=> Ni pon Alhamdulillah.. Abi pon klh! Hehehe
*
Suka diberi perhatian.
=> Tu la.. mmg suker sgt diberi p'hatian. Sedey lak trsa diabaikan...
*
Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
=> Not sure.. Hehehe.. Nk pujuk saper???
*
Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
=> Kwn adlh sgl2nyer
*
Sangat berani dan tiada perasaan takut.
=> Tu la.. Abi pon mrh. Jgn brani sgt ktanyer.. Sumer menda nk wat sndri! Aku nk bdikari..
*
Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
=> I luv adventure! Mmg penyayang kot..
*
Emosi cepat terusik.
=> Kdg cpt kck ati. Tp jap jer dh ok blk. Mls nk fkr byk kot..
*
Cuba kawal perasaan.
=> Mst la. Xkwl pyh lak. Biarla org xtau per yg der dlm ati nie..
*
Kecenderungan bersifat pendendam.
=> So far lum pnh lg. Lum ader menda nk dendamkn! Xtau sok lusa. Hahaha.
*
Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
=> Lbh kurg la..
*
Kuat daya ingatan.
=> Btol3x... Mn nk luper. No hp org pon leh igt byk. Besday org yg xder kna mgena pon dr dlu ssh nk luper!
*
Gerak hati yang sangat kuat.
=> Yeah rite! My instinct jrg silap..
*
Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
=> Alhamdulillah..
*
Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
=> Yg ni 100%.. Pala salu skt. Dada kdg2 senak jer. Angin ker???
*
Sangat cemburu dan terlalu cemburu
=> So far so gud.. Jeles pd psgn tidak... Mgkn jeles pd hal2 len tu aderla..

Monday, November 2, 2009

Dalam Kenangan

Sblm ni aku rapat ngn sorg sepupu nie. Ke mn2 aku g mst ajk dia. Somi pon suker nk ajk dia wpon g mkn kt luar. Pendek kate somi mmg xpnh luper kt sepupu aku ni. Siti Farhani Ahmad Fuad nama diberi. Aku ngn yg lenlain pgil dia Nani jer. Lbh mesrakn...
Tp sjk dia g smbg bljr kt Kaherah, rs sunyi lak. Dia g ms bln pose thn ni, 4 Sept 2009. Aku xpat htr dia g KLIA. Aku ngn somi keje. Tp mlm sblm dia btlk, aku ngn somi smpt luangkn ms kt umh dia...
Skrg, wpon jauh... Aku stil contact ngn dia. Webcam kan ader!!!!!!
YM pon ader! Hehehe. Baru2 ni ms kursus, Nani gtau dia dpt anugerah Pelajar Mithali ms majlis penutup. Tahniah!. Skrg dh hbs kursus n dia dpt course Bahasa Arab n stil kampus kt Kaherah (spt yg dia nk sgt tue).
Nani... Ader umur kiter jmp lg. Tp ms tu mgkn byk yg dh berubah. 4 thn ms yg lm... Mgkn ms tu Najla pon dh b'adik. Hehehe. Bljr rerajin Nani. Smg berjaya.... Smg tercapai aper yg dicita2kn. Pulanglah dlm kejayaan. Jgn hampakn hrpn mak & ayh.
~ Yg Jauh, Kak Zura ~

Mas Kahwin

Nk citer ni. Tb2 aku br tingat yg mas kawen ms aku kawen dlu msh ader lg. Xusik pn lg.
Dh 3 thn lbh aku kawen rupernyer. Mak aku bising2. Coz aku simpan mas kawen tu dlm almari dia. Smpai berhabuk. Sawang pon dkt nk naik. Mak ckp menyemak ajer!
Mak siap ckp "xnk bg mak gna, nnt mak beli emas...".
Ehehehe (mrh la tue. ker perli tp aku jer yg xphm2??)
Ala... Bkn aku xnk. Syg lak nk bkk gubahannya. Kngn tuh.
Wpon hy RM80, tp ianya ader sentimental value tau!
Mak ni pon xphm2..
Aku dinikahkn abah sendiri pd 12 hb Ogos 2006 slps slt Zuhur. Pas nkh aku ty abh, gigil x tgn Emi. Abh ckp sjuuukkk... Cam air batu! Hehehe. Yela. Pak mtua nikahkn. Mau x kecut. Bl aku ckp kt somi, dia ckp mn ader! (mm... control lah tue...). Xkn abh nk tipu akukn....
Tq bt somi. Slma 3 thn nie, byk suka duka we all share bsma. Gaduh2 pkra biase! (gaduh2 manje katakan...). Tp gaduh2 pon cyg!!!!!!!!!! Nk msm muker pon xleh. Aku majuk pon somi wat cam aku xmajuk. Tegur aku cam biase. So xjd nk majuk! (knn2 nk mtk pujuk. hehehe).
Demi ksh syg aku pd somi, smpaikn mas kawen yg somi bg pon syg nk gna. Gubahan yg simple tp mnarik!!!! Duit hntrn? Dh gna hbs dh!!! Hahaha. Rantai batal air smbhyg stil ader lg. Bli samer2 ngn somi. Xmhl pon (nk g Tomei ker kang xt'byr laks).. RM1.7k ajer, tp aku sgt m'hargainyer! Sumer hadiah dr somi adlh yg t'baik!
Smg rmhtgga kami kkl bt slma2nyer. Tp aku xluper & aku pcy..
"Rezeki, Ajal, Maut, Jodoh, Pertemuan & Perpisahan semuanya di tgn Tuhan....".

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails