Sunday, November 22, 2009

Resipi arwah nenek

Salam.. Arini aku nk cite ttg resipi bihun goreng yg aku pelajari dr arwah nenek. Nenek meninggal pd 17/12/2005, sblm smpt nenek tgk aku naik pelamin. Sedih gak walhal arwah nenek yg nk sgt tgk aku kawen. Dh ajal kan, redha jela..
Arini gak fmly belah mak wat tahlil arwah utk atuk & nenek. Wat kt umh mkck kt Rantau Pnjg Klang pas Zhr. So adik beradik mak ditugaskan utk membawak mknn stp sorg. Kire 'potluck' ler nih. Nk citenye, mak suh aku mskkn bihun goreng. Pg td pas siap2 kms umh, abh amek aku. Smpai2 jer umh mak aku trus jalankn operasi memasak! Ala2 chef nie.. Tp 2la, crk apron lak xjmp. Huh, dh xnmpk cam chef la lagu nie.. Hehehe. Tb2 aku dpt idea utk msk bihun ala2 arwah nenek style! Ramadhan t'akhir sblm nenek meninggal, aku smpt tgk nenek msk bihun goreng. Aku perhatikn jer smbil2 aku ty itu ini. Bihun nenek mmg class.... Sdp sgt 2 yg aku nk sgt tau cane nenek wat. Sempat gak aku bljr.
So hslnyer, arini aku praktikkan aper yg aku pelajari dr nenek. Cuma aku tmbh2 sket bhn2 len agr nmpk moden sket hahaha! Cani dh xsm la ngn resipi nenekkn.. Tp xper sdpnyer msh sm... Hahaha (cam org msuk bakul agkt sndri ek). Tp siyes, mmg sdp. Bl aku rindukn nenek aku akn igt bihun nenek yg dlu salu aku mkn. Nenek rjn msk bihun. Skrg hy kngn sj yg tggal.. Ha, ni bhn2 yg aku gna utk wat bihun goreng:

1) bihun sebungkus (rendamkn @ curah air pns pon xper)
2) bwg merah
3) bawang putih
4) cili api
5) ikan bilis
6) sedikit belacan
7) sedikit lada hitam (tumbuk)
8) udang basah (campur ayam ker sotong ker fishcake pon ok lg sdp)
9) sawi
10) taugeh
11) kicap kipas udang (manis)
12) sedikit sos tiram
13) daun sup

Cara memasak:
1) blend bawang, cili, ikan bilis & belacan
2) panaskn minyak, tumis bahan2 yg dh siap blend
3) masukkan lada hitam yg dh ditumbuk
4) masukkn kicap manis ikut suka kite, sos tiram pon ikut suke
5) masukkan udang @ ayam @ sotong @ fishcake
6) dh garing tumisan, masukkn bihun, gaulkan rata
7) masukkn sawi
8) agk bihun dh lembut masukkn taugeh
9) matikn api bl bihun dh msk, masukkn lak daun sup finally...

Siap dh... Rs lah keenakkn nyer!!! Slmt mencube!!!!!
Utk arwh nenek & atuk, smg aman d sana..
Al-fatihah.

3 comments:

  1. Raya nanti nak rasa juga bihun goreng resepi nenek Zura tu, boleh kan.

    ReplyDelete
  2. ala,malu la nk wat..mak py bihun kt kesang pon best gak hehehe.wpon resipi nenek tp xsm sgt rsnyer lang..

    ReplyDelete
  3. Tak sama pun tak pelah. Mesti special sebab lain daripada yang biasa

    ReplyDelete

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails