Sunday, November 28, 2010

Jalan-Jalan Sampai Lebam!

Olhkrn somi tercayangku tiada..
Aku ajak adik bwk skali anaknyer g jenjalan ke KL.
Sementelah anaknyer tu xpnh nek tren..
So aku pon nakla Danial rasa pglmn baru!
Tanak nek kete, dah bese lor..
Tp mmg pnt giler..
Najla & Danial awl2 lg dah meragam bercakaran dlm komuter!
Pening aku ngan adik..
Rase nyesal serik lak nak bwk budak2 ni jln tnp Abi & Ayahnyer.
Mmg aku terasa sangat tersangat pnt sampai rase nak nanges!!!
Niat kesampaian nak bwk budak2 nek Komuter, Putra LRT & Star LRT.
Trn di Sogo.. Aperpon x beli utk diri sendiri jgk Najla.
Sempat beli pezen utk Iman saje…
Spsg kasut & sehelei baju!!!
Mase nak blk mkn jap KFC sblh Sogo.
Pon budak2 stil wat ragam perangai dorg!
Mase nak blk tb2 rase nak beli sstu utk mak.
Dptla aku ngan adik amik sambar handbag yg agk glemer u!!!
Pastu trus kpd tujuan asal… BALIK!!!!!
Dah x sggup nak melayan karenah budak dua tuh!
Pglmn baru.. Nek Komuter..
Duduk di gerabak Koc Wanita…
Sgt selesa & selamat!!!!!!!!
Sampai Klang dlm 3.45 ptg.
Najla & Danial suda kepenatan…..
Yg pst AKU SANGAT PENAT!!!!!!!
Antara gambar2 yg sempat aku amik…






Saturday, November 27, 2010

T.H.E.O.L.D.H.I.M

He’s a dreamer
He told me he could fly
He’s a charmer
Don’t u ever ask me why
He climbs so high..
I wish he could turn back
Turn around to see me smiling
He is hurting..
I wish he would turn back
I wish he would I wish he would..

I cant explain what’s happening to him
And I cant believe it’s happening to me
When he’s in front of me
He’s all that I need
Oh baby you know I cant help it
I miss the old him
Miss the old him..
Maybe I know today’s a perfect day
That’s why I go out and watch him play
He looks at me..
He turns his back at me
He holds her hands tightly
He stares at me
He wouldn’t smile at me
But I wish he would, wish he would
I wish he would
Oh i know that one day he’d remember him
He’d remember this, forget where he is
And all the good times
He’s still the same he misses me
He’s still wanting to be with me
It’s all good, it’s all good…
We are dreamers
We thought that we could fly
We are lovers
Don’t you ever ask me why

Friday, November 26, 2010

At my mom's house...

Dah agak lama rasenye aku xtdo umah mak.
Last time mase Najla bb lg…
Mase Abi gi pesta sukan di USM, Penang.
Mlm ni aku berada di umah mak lg.
Olhkrn somi xder so dia suh aku duk tdo kt umah mak.
Somi kata dia risau aku & Najla berdua jer kt umah….
Huhuhu. Baru brp ari sehari Abi xder aku dah rase sunyi…
Mlm2 ni terasa lak jiwangnyer! Hehehe.
Ala, jiwang2 pon ngan somi sendiri!
Najla Umi x sbr tggu Abi blk! Uwarghhh… Sedeynyer…
Tu lah dia..
Bile x jmp rindu, dah dpn mata gadoh2 gurau2 manje pulak!!!
Cptla mase berlalu…
Abi.. Umi nanti kepulanganmu…


Ceriteraku...

CERITERA 1

Ptg smlm aku blk keje terus siap2 nk tgk kartun Rapunzel.
Show kul 7.20 mlm.
So dr umah aku dh siap2 amik air semayang.
Siap psn kt somi, "Dont touch me ya!". Hehehe.
Sampai Jusco kbtln dh kul 7.05 mlm, rezeki awl dpt parking.
Trus kami g solat. Kejar masa nih!
Pas solat aku tggu dpn pawagam spt yg somi arahkan.
Somi bg duit suh aku beli snek.
Cam besela aku akn beli set 2 softdrink & popcorn.
Masa nk masuk leh lak Najla mengamuk!
Tanak popcorn yg aku beli.
Dia nk set air & popcorn gambr kartun Rapunzel.
Ah sudah! Beria Najla nanges. Nak xnk somi kna tkr g kaunter.
Kena tmbhla sket duit. Kalau x smpi sudah kami x tgk wyg!
Aku yg menanti dpn pintu wyg ni geram jer.
Suma org ty knp anak aku nanges. Huh...
Masuk dlm 1 hal lg nk crk seat. Pawagam dh glp!
No seat pon dh byk yg tanggal.. Masalah betol!
Duduk2 dh lbh kurg 10 min kami tertinggal tygn..
Gara2 Najla!!!!!!!
Tp okla. Citenya menghiburkan........
Hbs show aku masuk Jusco jap crk pezen utk Nur Qistina.
Pastu blk singgah umah mak mtk mkn!!!!!
Bkn save bajet tau. Tp kedai2 tomyam msh lg bercuti.

CERITERA 2

Mlm td sblm tdo somi psn kt aku kejut dia bgn kul 5.15 pg soknya.
Katanye takot x sdr wpon dia dh set alarm.
Somi ader pesta sukan wat kt USIM, Nilai...
Patot naik bas tp somi xnk.
Katanya nnt blk umah lmbt!!!
So pg td kul 5.15 pg enpon aku dh memekak..
Terus aku kejutkan somi.
Dia bgn, mandi2, masuk2kn beg dlm boot kete...
Azan Subuh...
Terus somi solat, siap2...
Aku la dlm bilik sedey... Huhuhu...
Sblm gi..
Somi ckp kt aku, "Umi, B nk g dah ni..". 2, 3x gak somi ckp camtu kt aku.
Tapi....
Aku diam jer. Sedey py psl!!! Uwarghhh.....
Dlm kul 5.50 pg somi gerak kua. Atiku btmbh sayu!!!!
Dia nk singgah amik kwn kt Meru..
Sblm kul 8 pg dh wajib ader kt sane!!!!
10 min pas somi kua, aku trm mesej yg per-1!!!!!!!!!
Rindunyer....
Pdhl 3 ari jer xjmp pon... Hahaha.
Pg ni jer td dkt 3 mesj somi htr kt aku sblm acara bermula...
Smg somi aku slmt kt sane slmt gak sampai.....
Mlm ni aku tdo umah mak.
Somi xbg aku tdo kt umah ngan Najla...


Thursday, November 25, 2010

Jom Rapunzel!

Mari mari mariiiiii........
Mlm ni somi ajak tgk wyg.
Nak tau cite aper?
Erm... Poster ader bwh nih...
Lama dh somi nk bwk Najla tgk.
Aku ikut jer...
Bab2 tgk wyg ni aku serah kt somi jer.
Coz kalu aku yg ajak sure somi xmau.
Aku ni suke cite melayu.. Somi lak kureng suke!
Jadinye asal tgk wyg jer mst somi yg ajak.
Plg bestkan, dia yg ajak... Tentulah dia yg byr!!!! Hahaha.
Mst igt aku "kedek" kan... Asek somi jer kua duit.
Aku bkn "kedek" iaitu shotform kpd kedekut...
Tp mmg selama aku kawen somi yg byk tanggung aku!!!
Hahaha. Kdg beli brg aku nak byr, dia dah bg duit dulu...
So salahkah aku? Ker untungkah aku??? Hahaha!!!
Mrh ko nyah.......
Tp Alhamdulillah, somi tau itu tggjwb dia.
Berbalik pd cite di atas...
Aku nak kata suke xjgk.. Tp nak jgk tgk.
Igt nak gna yg 3D, tp somi kata sian Najla xreti lak nnt.
Tp bln dpn somi kata nk bwk tgk Narnia 3D.
Nak try kt Najla dia leh gna x 3D spec tuh...
Sesape nak tgk...
Jom mlm nih!!!!!!!!

Tuesday, November 23, 2010

Caca Marba

Halluuu....
Weh korg!
Igt x dulu2...
Masa korg kecik2 mst korg ader sama minat ngan aku..
Ala, kt skola dulu2kan salu kite suke tulis biodata kt buku biodata kwn2..
Yg aku igt masa aku Darjah 6 laa..
Kan kan kan???? Korg pon samakan? Haa, jgn la nk tipu...
Agk2 korgkn, dulu2 biodata aku cane?
Jom tgk... Ngeh3...
Tang atas aku bese tulis "My Biodata"
Pastu diikuti ngan..

Nama penuh:
- Tang nama penuh ni besela aku ltk nama akukan...

Nama samaran/Nama panggilan:
- Tang ni konon2 glemerla nama tu. Kdg kwn2 lain ltk nama mak aih... Betol ker???

DOB:
- Ni bedsay la...

POB:
- Tmpt lhr lak yg aku igt ader yg wat atas katil la, kat umahla.. Tp yg bese kt hospital la di mana tmpt kite dilahirkan la..

Cita-Cita:
- Cita2 lak kdg berubah2. Kdg tu siap ader cita2 nk jadi insan yg baik... Yg cemerlang.. Pelajar yg rajin dll. Mcm2 la budak2 skola rendah nih...

Hobi:
- Hobi bese nk tulis yg best2 jer!!!!!

Makanan Kegemaran:
- Tang ni jenuh duk fkr mknn nama yg pelik2... Hehehe... Tp yg bese org tulis "Yg halal...". Kan?

Minuman Kegemaran:
- Samalah ngan makanan kegemaran tuh... Kdg ader yg tulis "Kurang Manis"la.. "Yg Halal" dh tentulah!

Kenangan Manis:
- Kngn manis kdg aku main bantai jer...

Kenangan Pahit:
- Pon sama gak. Ala, skolah rendah, kdg lom matang lg... Main tulis ajer. Betolnya tah yer tah x..

Ucapan:
- Ha.. tang ni best. Mcm2 ayat ader.... Cer korg igt2 blk... Mst kelakarkan.

Ha, lbh kurg gitulah biodata2 kite zmn dulu2...
Aku pon dh naik lupe. Hehehe.
Bile igt2 blk cam best jer kngn lama...
Agk2nyerla... Budak2 skola rendah zmn skrg ni ader lg ker wat2 Biodata2 nih?????

Kekasih Lama????

Korg rase ok ker title entri aku kali ni?
Knp KEKASIH LAMA?
Saje! Takleh ker????
Dah lama aku xselongkar almari lama aku kt umah mak.
Mgkn mak kemas2 jd terkeluarla khazanah2 lama dari perut alamriku itu...
Nak tau aper aku jmp?
Hehehe.
Gmbr yg mtk2 xmencetuskan kontroversi!
Cam artis lak ek!
Adkh "dia" kekasih lamaku?
Atau kekasih kpd kwn2ku?
NO KOMEN!
Tp btol la..
Tgk gmbr lama, mmg cam nk gelak guling2... Hahaha.

 
Siap sensored tang mata. Cam artis lak kan??? Hehehe.
Mst tertanya2 saper "mamat" nih???
Biarlah "org2 tertentu" saje yg tau...
Yg pstnya nama mamat ni bermula dgn huruf R.


Yg kelakar lg, blkg gmbr ni ader tertulis...
"Percayalah R amat menyanyangimu.. A...
Trust Me Please!".
Hahaha. Lawak tol tau!

Blkg gmbr ni lak ader tertulis..
"Ikhlas dari saya, terakhir jika saudari sudi... Simpanlah".
Ader lg...
"P/S- Gambar kecil (cantum) saya buat 2 hari lepas saya terimanya".
Sahla cinta dolu2 main tulis2 blkg gmbr. Hahaha!!!!!!
 
Gmbr ni xder tulis pape lak.
Jas nk share ngan korg...
Dolu2 org bercinta mst blkg gmbr ader tulis mcm2 ayat.
Skrg xyah dh kot ek.
FB ader. Twitter ader. Blogger ader.
sshsgt MMS ajer.
Bubuhlah ayat jiwang2 kt MMS tuh.
Sngkan. Takyah nk cuci gmbr, tulis ayat2 jiwang kt blkg gmbr... Dh tu nk pos lg....
Hehehe.
Aperlah!!!!!!

Kpd "yg berkenaan" yg membaca blog aku nih..
Tanak komen pape??????

Meh ler tinggalkan komen kt bwh ni... Malu2 lak...

Coklat Praline 35 Cavity

Lambat lak aku wat entri yg ni.
Ni aku wat mlm 15/11/2010.
Abi lak gi main badminton.
Aku wat coklat & anak dara aku besela layan kartun.
Ni pon mak kpd kwn aku si As tu suh wat utk adik dia.
Tema purple so aku wat yg simple la.
Mix2 kaler kang serabut lak.
So pg Selasa tu sblm blk Jasin aku singgah umah mak As htr coklat ni.
Trm ksh yer Makcik Midah.
Kpd makcik As, Ida & pasangannya Ali...
Selamat Bertunang!

Kerana Najla Kami Turutkan

Mlm td kami ke I City lg!
Tah kali yg ke brp pon aku xsure.
Tp sbb ngenangkan Najla yg asek mtk nk tgk lampu...
Sian lak kt dia.
Sblm ni plan nk g tp ujan asek turun jer...
Udahnya xjd g.
Mlm td somi ckp nk ke sn.
Kbtln cuaca ok.
Dptla g tmpt2 baru yg aku xpnh g.
Cuma kt bhgn Safari jer xsmpt g.
Alasan utama malas nk jln la. Jauh sket tmpt tuh.
Alasan lain kna byr nk masuk lak...
Masuk jer dh kena RM10, nk masuk tmpt2 best kna byr gak...
Xyahla... Myb next time la kot ek.
Kalau suma tmpt dh masuk nnt dtg dh xtau nk g mn lg.
Ok x bg alasan camtu???? Hahaha.
Bwh ni antara gmbr2 yg smpt aku amik.
Najla cam besela kdg nk bgmbr kdg xmau!

 
Peace!

Masuk tmpt ni gna kupon yg byr masa masuk parking...

Yg ni lampu dia rosak kot.. Lampu atas kepala jer yg idup...

Amacam pose Umi? Ok x? Jgn iri tau...

Abi ajar Najla wat camtu. Mmg anak Abi.

Mlm td Najla pakai baju tdo ajer. Simple cam Umi ngan Abi gak.

Cube nk capai lampu2 tuh. Sebbek Abi Najla tinggi... Hehehe. Kalau Umi yg rendang nih? Mmg xtercapai lampu2 itu... Hehehe. Blk sggah mkn kt kedai mamak jer. Kedai2 tomyam suma tutup. Pastu terus blk umah.....

Sunday, November 14, 2010

Epy Besday Mr. Azmi!

14 Nov 2010.
My beloved hubby turn to 34 yrs old rite now....
Smg Abi pjg umur & dimurahkan pintu rezeki.
Ader rezeki lebih, Umi ngan Najla la si tukang 'pau' nyer hehehe...
Sambut ala kadar.
Besday Abi tp Abi gak yg banje mkn. Hik3..
Baguskan???? Hehehe.
Abi bwk mak ngan adik bongsu aku si Ibin tuh.
Mkn Pizza Hut jer.
Tu pon awl bln aritu aku request kt Mr. Huby aku tingin nk mkn Pizza Hut.
Gara2 baca novel, cite lak psl Pizza...
Terliur lak! Hahaha. Ngada tol aku.
So Abi ckp masa besday dia nnt br dia bwk g mkn.
Oklah tuh!
At least aku xpyh kua modal.. Kukuikui....
Olhkrn abah ksygn aku xreti mkn Pizza...
So Abi tapaukan abah KFC & utk adik aku, Lini Abi tapaukan Pizza..
Pttnyer mlm td kul 12 nk celebrate kt I City.
Abi pon ikut jer kemahuan aku..
Tp gara2 aku dh tertido masa Abi tgok bola jdnyer xpat la g...
Najla pon tdo gak.
Aku sdr2 jer dh kul 1.30 pg.
So xpat nk wish kt Abi tepat kul 12 mlm!
Hadiah?
Biarlah rahsia...
Tp hadiah tu akn membuatkan Abi ksygn Umi btmbh ensem!
Hahaha... Jgn jeles no...
Bwh ni bbrp kpg gmbr yg sempat aku amik...

 
Najla @ Pizza Hut Jln Taiping, Klang.

Blk mkn2 aku singgah beli kek. Sempat snap gmbr makwe ni... Hehehe. Skali ader flash.. Oh mak!!! Termelatah dia!
 
Kek khas utk Mr Azmi terchinta.....

Hehehe. Malu2 lak Abi. Potong ajer!!!!!

Najla mkn ayam yg Abi belikan utk atuknyer.. Sian atuk mkn sket jer!

Utk Abi, Umi doakan agr suma yg diimpikan termakbul..
Umi syg Abi...
Smg ksh syg kite kekal utk selamanya...

Zura Luv Emi=Najla

Saturday, November 6, 2010

Kek Keju Blueberri

Ikutkan aku xsuke pon cheese cake a.k.a kek keju nih.
Adik aku si E-Bin tu yg nak sgt.
Berkali2 dia mtk aku watkan.
Aku xpnh try lg pon.
Mak aku pon ty bl aku nak wat.
Pas dh beli bhn2 nak wat kek soknya aku terus wat.
Rabu mlm yg pas aku wat kat umah mak.
Bsr gak blnja nak wat cheese cake ni ek!
Pas siap aku risau gak xjd.
Tp bl aku tgk anak dara aku mkn aku rase cam sdp jer!
Adik aku pon ckp sdp.
So cubaan aku menjadilah!!!!
Walaupon cheese cake tp aku wat lapisan kek span vanilla.
Kek span pon aku wat sendri...
Bl mkn sejuk2, perghhh...
Mmg sdp tau!!!!!
Bl aku bg somi aku rase, dia diam jer.
Erm, myb dia xminat sgt kot.
Tp soknya bl aku mkn dia mtk sket...
Pas mkn dia ckp "Umi ni wat kek sdp sgt. Terbantut B nyer diet...".
Ader ker ptt aku yg slh.
Sape suh dia mkn? Hahaha!!!!
Yg pstnya aku puas ati percubaan aku bjy!!!!
Pasnih leh wat lg. Hehehe.
Luper lak.
Gmbr yg di atas tu skdr perhiasan saje.
Yg aku wat ader amik gmbr.
Tp malasnya nak transfer dr camera ke PC.
So gna gmbr hiasan pon ok.
Hehehe....
Ala, gmbr kek yg sama pon...
Cuma org yg wat jer lain..
Kan kan kan??!!!???

Wednesday, November 3, 2010

Suspen!

Dis time aku nak share cite.
Tak der la cite best sgt.
Cite bese2 ajer.
Actually aku ngan somi lama dah tggu ahli klrga baru.
Ramai gak yg bertanya bile Najla nak ader adik?
Erm, rezeki lom ader kot.
Setelah lama menanti...
Cehhh... Ayat x igt!!!!!
Sejak akhir2 ni aku rase cam xsdp bdn.
Pastu cam selera mkn sgt tggi!!!
Bile aku congak2 & kire2..
Dah lewat 2 mggu "kejadian bulanan" tu tidak berlaku!
Eh! Knp ek??
Aku x fkr byk.
Aku mtk somi blikan "benda" tu kt farmasi!
Mlm tu gak aku terus jlnkan misi!
Berdebar2 gak. Hehehe.
Tp kptsn yg aku dpt.....
Tgklah bwh nih...

Mgkn lom rezeki.
Agknya perubahan hormon kot yg m'buatkan period aku lwt.
Yg kua mkn tu mgkn aku yg iku nafsu kot.. Hehehe.
Dah mkn byk, suma isi dlm perut..
Mana xsdp bdn tu xdtg...
Hehehe.
Tp aku ckp kt kwn aku Esah..
Mgkn pregnancy test tu rosak!!!!
Hahaha.
Cam org xleh trm kytn jer alasan tuh..
Ngeh ngeh ngeh..
Tak per, pasni aku akn wat lg test.
Doa2la smg ader rzki wat aku & somi.
Amin...

Monday, November 1, 2010

Hukum Isteri Meleteri Suami

" Abang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerjarumah. Baca suratkhabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu. Kitakansama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga.Sekurang- kurangnyabuatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke,ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makannanti... pot.. pet.. pot.. pet..... " leter Ina kepada suaminya sejuruskembali dari pejabat masing-masing.Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suamisendiri,sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebihlagi, sekiranya Intan menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai keranaberbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupunpenat dalammelaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam katalain tidak menghormati suami. Bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrahbagi kebanyakkan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani merekaseperti adik lelaki sahaja lagaknya.Apa yang lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yangmenyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suamisebagai ketinggalan zaman.Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yangmungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnyamenjadi satu budaya yang negatif.Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentangkewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatanmaksiat.Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: " Jika sekiranya aku berhakmenyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya akumenyuruh para isteri sujud kepada suaminya. " Hadis tersebut menerangkanbetapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikansesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumahtangga.Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikrajkelangit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yangkebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.Ali Karramallahu Wajhah berkata: " Aku masuk ke rumah Nabi besertaFatimah,aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan ." Akubertanya, " Ya Rasulullah, apa yang! membuat anda menangis? "Baginda menjawab, " Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihatkaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macamseksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang akulihat. "MENGHERDIKBaginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya,sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoroknya kerana ia telahmenyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya.Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya keranatidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupaset sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa.Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suamidengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gusdilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali memintasesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuananda sehingga membebankan dirinya.Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaanAllah.Nabi Muhammad s. a. w. bersabda, " Sesungguhnya Allah tidak memandangkepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya. "Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pulatergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit mengenaihartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya.Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yangbekerja,namun percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapijuga ringan dan lancar, jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satujihad.Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagaiseorang suri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah padasuatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s. a. w.dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawananperang sebagai pembantu rumah.Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinyakerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadimilik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya.Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yangsedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluhkesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perludibereskannya.Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah danmenyatakan kepadanya: " Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepadasatu pemberian yang akan ku berikan ini, sedangkan ia lebih baik daripadaapa yang kamu minta siang hari tadi? "Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidakmengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawahendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar,masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya.Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalananak dan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadikeluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat,malah merasa cukup bahagia melakukannya.Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumahmerupakan satu amalan yang solehah. Dengan taufik Allah, sesungguhnyawalau seberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah, tidak akanmemenatkan selagi steri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama tarafdengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya.Kepada para suami, kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serbamencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar, kita tidak dapat mengelakkos sara hidup yang tinggi sekaligus memerlukan kedua-dua suami isterikeluar bekerja.Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyarakeluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami. Jadi sudi apalahkiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya.Bukankah Rasulullah s. a. w. telah berpesan supaya para suami berbuat baikkepada isteri mereka.Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pulamenyusahkan mereka.Nabi Muhammad s. a. w. bersabda yang ertinya: " Orang-orang yangterbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergaulikeluarganya dan saya adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku. "Bagi kaum wanita & lelaki yg sudah berumah-tangga, marilah kita sama-samabelajar saling tolong-menolong meringankan beban pasangan kita.Semoga kisah tadi membawa menfaat bagi kita semua... insya'Allah. .SIKAP ISTERI tidak menghormati SUAMI adalah GEJALA SOSIAL MUSLIM sekarang.Ia dilakukan kerana berfikir bahawa SUAMI mesti buat seperti ISTERI dalamRUMAHTANGGA.TABIAT-ISTERI suka meleteri suami dan TABIAT-SUAMI yang suka meletakkansemua tanggungjawab rumahtangga ke atas bahu isteri semata-mata; mestilahdihentikan, demi mendidik MENTAL ZURIAT kita ke suatu BUDAYA IBADAT.

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails