Wednesday, October 19, 2011

HSP (Henoch-Schönlein Purpura)

Kali ni aku share sket ttg 1 penyakit yg dinamakn HSP 2 nama pjgnye spt yg di atas.
Kebetulan awl bln aritu anak dara ksygn aku dpt lak penyakit tuh.
Olhkrn aku xpnh tau adenye penyakit ni, jd aku agk gelabahla.
Ofcoz la. Tgk anak nages xbenti, aku jd ssh ati.
Tp pas doktor trgkn serba sket, aku & somi agak lega.
Dan spt kata doktor, HSP kerap menyerang kanak2 2 anak di bwh umur 20 thn.
Dan juge, ianye xde sbb, punca & jgk xde ubat!
Alhamdulillah, pas admitted 1hb akhirnye Najla discharged pd 3hb.
Wpon sakitnye lom brp ok, tp nmpk ade kurgnye...
Lbh kurg 3 mggu sakit Najla pulih 100% dgn sendirinye. Alhamdulillah.
Nk tau lbh lnjt leh bace sket info yg aku dptkn di internet.
Doktor pakar yg merawat Najla syorkn utk aku amik tau serba sket ttg ape itu HSP.
Tp info yg aku dlm dlm bhs Indonesia. So tryla fhm2kn jgk ok.
Hehehe.


HSP (Henoch-Schönlein Purpura)

Henoch-Schönlein purpura
, vaskulitis sistemik paling sering pada anak-anak, dan muncul juga pada orang dewasa. 
Gambaran tipikal berupa purpura teraba, nyeri abdomen, arthritis, dan hematuria. 
Gambaran patologi berupa vaskulitis leukopsitoplastik dengan deposit IgA. 
Penyebabnya belum diketahui.
Lesi purpura pada kulit khas berlokasi di ekstremitas bawah dan dapat pula ditemukan pada tangan,lengan, badan, dan bokong.  
Gejala sendi ditemukan pada kebanyakan pasien, lutut dan pergelangan kaki merupakan daerah tersering yang diserang. 
Nyeri abdomen merupakan gambaran sekunder dari vaskulitis pada traktus intestinal sering diasosiasikan dengan perdarahan gastrointestinal. 
Sinyal hematuria menandakan adanya lesi ginjal yang biasanya reversible, meskipun adakalanya dapat berlanjut menjadi insufisiensi ginjal. 
Anak-anak lebih sering dijumpai terserang penyakit ini dan menyebabkan vaskulitis gastrointestinal lebih hebat, sementara orang dewasa lebih sering menderita penyakit ginjal. 
Biopsy ginjal menyingkirkan glomerulonefritis segmental dengan deposit IgA.
Penyakit ini biasanya sembuh sendiri, berlangsung 1 -6 minggu, dan mereda tanpa gejala sisa juga keterlibatan ginjal tidak parah. 
Bagian kronik dengan penyakit kulit persisten atau intermitten lebih sering terjadi pada orang dewasa dibandingkan anak-anak. 
Keterlibatan kostikosteroid masih merupakan controversial. 
Pada anak, prednisone (1 mg/kg/hr oral) dapat bermanfaat pada mereka yang bergejala ekstrarenal hebat dan dengan bukti adanya penyakit ginjal.
Kelebihan terapi obat-obatan hemat steroid seperti azathioprine dan mycophenolate mofenil – sering digunakan pada penyakit ginjal – belum diketahui.


Jom tgk gmbr Najla mase sakit. Hehehe...
.
Start membengkak. Najla xleh jln & pgg di kaki pon akan sakit.

2nd day bengkak surut sket.

Dot2 merah mengembang.

Selepas 2 minggu. Dot2 msh ade tp kaki dh kurg sakit.



3 comments:

  1. Assalamualaikum puan.

    Anak saya baru 2 bulan diagnosed with HSP.. now dah effect kidney.. tentang case anak puan nie.. dia memang xde side effect langsung ke?.. doktor ada syorkan apa2 ubat tak?.. Terima kasih.. (Whatsapp : Faiz 01112828248)

    ReplyDelete
  2. Assalam Zura. anak sy kena jangkitan HSP ni pd 4 Jan 2016. smp hari ini masih lg tidak baik. sakitnya berulang2 bengkak sendi..merah2 (purpura) tu naik dan hilang..sakit perut. dah msk hospital 2x.. Nak tahu mcmmana anak Zura blh baik dr HSP ni. tk (whatsapp : 0123890560)

    ReplyDelete
  3. Anak saya kena pada jan 2017.. smp skrg still sakit lg...dia sakit perut aje.. so kena mkn ibuprofen tuk tahan sakit tp kalu sakit dia tak berapa kuat saya bg paracetamol aje..

    ReplyDelete

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails