Saturday, August 20, 2011

Resipi Biskut Tat Nenas (Gulung)

Biskut kedua yg aku wat ialah Tat Nenas!!!
OMG... Biskut ni adlh my peberet!!!!!
So tat ni aku wat utk umh aku sendiri.
Mak beli siap aje.
Aku mmg saje nk try wat sendiri thn ni.
Sblm aku start wat tat aku siapkn dulu jem nenas dia sehari sblm.
Bkn ape.. Xla nnt kelam kabut. Yela wat sorg2kn....
Jom tgk jd ke idak tat aku... Hahaha.
Resipi aku amik dari Kak Hanieliza.
Mmg best resipi dia. Kire sdp la wpon 1st time aku try...


Jadila dr xde kan... Ensem x tat aku?????

Puas ati sbb jadi wpon xensem sgt tat nih..

Comot kan?????? Ade aku kesah? Ko ade? Aku ade skurg2nye....

Resipi Tat Nenas

Bahan

60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas.. Boleh dibeli dikedai bahan kueh/kek
atau wat sendiri..

1 biji nenas-blend dan masak sampai pekat baru + gula
1/2 cawan air 
1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air
pewarna kuning

Cara-Cara

1. Gaulkan butter, majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

1 comment:

  1. menarik gak cubaan pertama ko zura... k.ct pon same suka sgt tart nih... tp haram tau buat..hu3

    ReplyDelete

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails