Wednesday, June 30, 2010

Rutin Sebelum Balik Kampung

Insyaallah, Jumaat 02 July ni aku, anak & somi akan btlk blk ke Jasin lbh kurg kul 8 pg.
Yg aku nak cite ni, biasela, aku sorg ibu, akulah yg kna sediakn suma keperluan anak dara aku si Najla tuh.
Nak suh Abi Najla? Bleg jugak, tp nnt ntah hape2 ntah diisinya! Hahaha.
Biasenya kalau sok nak blk kg, mlm sblm aku dah pack2 baju dh.
Utk Najla la yg plg byk skali.
Bonet kete penuh brg2 dia jer!
Mak kt kg ckp "baru anak sorg..".
Tp brg Najla mmg aku angkut byk giler la klu blk Jasin.
Bkn per, sng sket suma lgkp.
Nak tau brg2 aper yg byk sgt tuh?

Ha, atas ni pic almari baju Najla.
Tapi aku xangkutla almari ni skali. Hahaha!
Baju2 dia ni aderla bbrpa helai aku bwk.
Dari baju utk siang, ptg, mlm2 & baju utk jenjalan.
Mmg bykla baju dia salu aku bwk.
Takot kotor.
Aku x suka baju anak kotor, so standby baju byk2!!!

 
Yg lainnya mst la botol susu dia.
Kdg aku bwk botol balik kg skali dua.
1 utk kt umah kt kg, 1 lg utk dlm pjlnn ke kg.
Huhuhu. Mana xpenuh kete?


Selain tu, aku WAJIB bwk baby wipes ni.
Wpon Najla dah besar, aku stil bwk menda nih.
Sng kalu dia mkn aper2 dlm kete, kotor terus lap jer!
Aku ni pantang sgguh anak aku kotor2.
Cerewet sket bab2 nih.
Tapi sbnrnya kdg malas nak cuci kencing dia, tu yg sentiasa ader menda alah ni. Hehehe.
Lg 1, aku leh gna gak utk lap2 tgn aku!
Kdg gna gak utk lap mekap kotor kt muka.

 

Diaper ni aku bwk sbg syarat ajer.
Skrg Najla dah pandai buang air kat toilet.
Klu pakaikan pon dia cam rimas.
So aku pakaikan dia time nak tido ngan masa nak g jln jer!
Skrg ni dia pakai saiz XL.
Dah bsr anak Ummi rupanya!


Yg ini, lg 1 brg WAJIB ADA!
Tanpa brg2 nih mmg rasa xlgkp bila menyiapkan Najla.
Syampoo, lotion, powder, cologne mst bwk gak!
Aku x suka anak aku busuk la.
Segan bila kang org cium bau masam.
So masa mandi aku akn syampookn dia, sabunkan dia.
Syampoo sehari 2x.
Sbb tu lah kot rambut dia halus & lembut.
Rahsianya, syampookan anak anda selalu! Hahaha.
Rambut mak dia kasar cam dawai, mst dulu2 xrajin syampoo cuci rambut kot. Hahaha.
Pas mandi aku akan lotionkan Najla dari muka, sampai ke tapak kaki. MESTI!
Cologne skali skala.
Agk2 berpeluh aku curah sket cologne kat bdn dia. 
Harrruuummm anak Ummi!!!
Kalau mak ker saper ker mandikan aku mst ty pakai x lotion?.
Kalau x nnt dorg tau aku mst bising. Hahaha.
Somi pon phm.
Dia pon kalau mandikan Najla, dia kan buat mcmn aku buat.
Somi tau, kang bini dia mst ty "lotion pakai x?".
So somi pon dah terbiase cane nak siapkan anak dara dia.
Cerewetkan aku?
Tapi x per, anak aku, aku jaga dgn cara aku.
Org nak ckp aper tpulang.


Ni lah aku nak kongsi rahsia.
Sblm ni Najla salu sgt demam.
Lbh2 lg kalau pas minum ais.
Confirm dmm punyalah!
Tapi sjk 6 bln pas aku bg Najla mkn supplement spt gambar yg di atas, Alhamdulillah Najla dah x pnh dmm.
Makin cht.
Minum ais pon ok tau!
Optigrow dari Appeton ni kaya ngan sgl mcm vitamin.
Vitamin C dia mmg tggi.
So aku fkr mgkn elok utk anak aku coz aku syak Najla kurang Vit C.
Alhamdulillah, dia dah x dmm2 lg mcm sblm nih.
Yg ni pon aku akan bwk blk kg.
Ala, sehari sebijik jer bg dia mkn.

 

Jus ni sejak Najla 2 bln aku dah bg mkn.
Sunnah nabi, so aku ikhtiar & aku cuba amalkan utk kesihatan anak aku.
Jus yg kaya ngan 8 jenis mknn terbaik di dunia.
Kurma+Madu+Kismis+Habbatus Sauda+Zafaran dll.
Aku hrp sgt anak aku jadi insan yg baik.
Bagus gak bg dia minum jus ni.
Aper yg org ajar dia cpt tgkp.
Baru2 ni aku jar Najla baca doa mkn.
Dlm dua hari dia dah leh hafal dah.
Abia dia pon terkejut gak.
Abi fkr dia tak salah dgr ker Najla baca doa mkn.
Dgn usia yg lom cecah 3 thn dia dah leh menghafal, Alhamdulillah.
Skrg Abi dia rajin lak ajar dia doa nak masuk tido.

Susu dia ni mmg akn aku bwk ke mana2.
Nahas kalu x der.
Najla tu pelik sket.
Bila siang dia nak Ummi dia buatkn susu.
Tapi mlm, dia kan suh Abi dia yg buatkan.
Aku buat sah2 dia nanges x mau.
So somi aku tu, kalau dah kul 1-2 pg skalipon, mmg somi akulah yg kan bgn buat susu.
Somi aku pon phm, mlm2 buta mmg turn dia buat susu.
Ummi lehla tido ngan jayanya! Hahaha.
Selamat tido Ummi.
Trm ksh Abi krn fhm & somi aku pon xkan kejut aku wkt mlm coz dia tau mmg tugas dia shift mlm! Hahaha.

Ni sok mlm aku dah nak kna prepare lah brg2 spt yg kat atas tuh!
Brg2 aku sng jer, x byk pon.
Brg2 Abi biase aku dia sediakan sendiri, cuma ader sstgh brg aku sediakan.
X sbr nak blk kg nih.
Nak jmp bonda Ariyah yg x brp nak cht tuh.
Smg aku slmt dlm pjlnn....

1 comment:

** WeLcOmE tO My BlOg Ya!!! **

Trm ksh kpd yg sudi menjengah blog aku ini. Hanya blog biase, tiada yg istimewa! Blog ini hanya sekadar tmpt aku menulis, tmpt aku merapu. Jgk tmpt tmn2 terakrabku bertandang. Bkn utk diwar2kan kpd sspe atau mempromosikan ape2. TIDAK PERLU utk sume org tahu akn kewujudan blog ini jgk. So. Kpd yg TERsinggah & TERbace tu trm ksh jgk krn sudi menjengah. Yg tak sudi tu silalah duduk diam2 atau keluar saje drp blog ini, krn TIADA sspe yg MEMAKSA anda dtg ke blog ini. Jika kite boleh berkawan itu lebih baik. Salam perkenalan. Hrp maklum. SARANGHEO!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails